ВИБИРАЄМО МОТОРНУ ОЛИВУ ДЛЯ АВТОМОБІЛЯ
Вибираємо моторне масло для автомобіля
Купити олію для мотора сьогодні не є проблемою. Набагато складніше зробити вибір: що саме залити в двигун? Лінійка мастильних матеріалів, що продаються, настільки широка, що покупець просто втрачається у виборі. Велика роль у тому, щоб забезпечити довговічну і надійну роботу двигуна приділяється маслу, яке в нього заливають. Саме його якістю та своєчасною заміною, а також відповідністю сорту певному двигуну та експлуатаційним умовам забезпечується повноцінна робота авто.
Отже, ви придбали новий автомобіль. Підвищене тертя у новому моторі – явище нормальне. Йде приробіток пари, що труться, остаточна установка мікрорельєфу поверхонь і геометрії деталей, що труться. В даному періоді у пари тертя власне життя, втручатися в яке люди можуть поки що тільки емпіричним шляхом. Високоякісна олія в тертьових поверхнях - запорука формування стабільності поверхні, що труться, коли знос знижується і механічні втрати мінімізуються. З цієї причини рекомендують користуватися присадками, які коригують властивості, враховуючи вік поверхонь, що труться, мають безпосередній зв'язок з терміном експлуатації машини.
Якщо ви купили новий автомобіль, то необхідно, щоб маслом добре виносилися із зон тертя продукти зносу, і тому занадто густим воно не повинно бути. Масла бувають синтетичними, мінеральними та напівсинтетичними. Якщо тип основи не вказаний на упаковці, то, швидше за все, олива є мінеральною. Синтетика та напівсинтетика мають кращі якості, якщо порівнювати їх з мінеральними, але вони, відповідно, і дорожчі. Проте використання синтетики виправдано не у всіх випадках. У моторах старих автомашин, які розраховані на користування саме олією мінерального походження, синтетичне може просто протікати крізь прокладки та сальники.
Хімічні та фізичні властивості
В'язкість - дуже важлива властивість олії, вона здатна зменшуватися з підвищенням температури, і навпаки. Якщо ступінь в'язкості низька, то тиск у мастильній системі буде невеликим, відповідно деталі зношуватимуться швидше. Занадто в'язке масло при низькій температурі загусне, а це загрожує додатковим навантаженням на стартер. Потрібно знати, що олія густої консистенції проходить до деталей із затримкою та викликає «голодування». Рівень в'язкості та її зміни в залежності від температури олії для моторів робить субстанції всесезонними, для зими та для літа. Крім фізичних властивостей у олій є і експлуатаційні. Саме вони є визначальним фактором у вирішенні якого типу масло слід застосовувати в різних моторах. До таких видів властивостей належать: антиокислювальні, протизносні та миючі властивості, корозійна активність.
Всесезонні, для зими, для літа
Мастила для зими мають невелику в'язкість, щоб був забезпечений холодний запуск двигуна при низькій температурі, ці ж олії влітку не здатні надійно змащувати. У мастил для літа велика в'язкість, за рахунок цього ними відмінно змащується двигун при високій температурі, але вони не гарантують нормальний запуск при температурі нижче нуля. Всесезонні варіанти зазвичай використовуються тоді, коли температура взимку та влітку не надто відрізняється. Така олія є високотехнологічним продуктом. При низькій температурі воно відрізняється плинністю, а при високій в'язкості олії збільшується. Цей ефект виникає за допомогою присадок, здатних змінювати властивості в'язкості олив.
Вибір певної марки повинен ґрунтуватися на рекомендаціях виробника вашої машини до використовуваних мастил і рідин (такі дані вказуються в інструкції із застосування). Не лінуйтеся, поцікавтеся технічними характеристиками автомобіля та з'ясуйте, якою саме олією виробник радить користуватися. У цьому випадку вам вдасться заощадити на ремонті двигуна.
Класифікація та рекомендації для практичного застосування
У всьому світі користуються кількома системами класифікацій та позначень олій, які встановили національні та міжнародні стандарти. Найбільш поширеними на сьогоднішній день стали стандарти ACEA, SAE, ILSAC та API (США).
Первинні знання з'ясовані, настав час ознайомитися з деякими досить простими рекомендаціями, які можуть бути дуже корисними як на дорозі, так і в боксі станції технічного обслуговування. Першою та головною порадою є те, що в процесі заміни масла для мотора необхідно керуватися текстом інструкції з експлуатації машини. Діапазон температур, прописаний на упаковці моторного масла, має рекомендаційний характер, проте не варто нехтувати цими рекомендаціями, так як нинішні двигуни є досить дорогими в обслуговуванні і примхливими. В умовах інтенсивного використання машини (пробок, бездоріжжя) міняти масло потрібно частіше в півтора, а то й у 2 рази, оскільки воно при користуванні низькими передачами вигорятиме і старітиме набагато швидше. Часта заміна масла показана і старим авто з досить зношеними двигунами. У мотор слід заливати таку ж олію, що й було залито раніше, тому що поєднання різних присадок призводить до відчутного зниження властивостей мастила. Не варто змішувати синтетичну та мінеральну олії, тому що присадки, що знаходяться в них, мають різну розчинність, тому не у всіх випадках сумісні. Яка реакція може статися у картері, з упевненістю сказати не зможе ніхто. Нерідко подібне змішування призводить до того, що утворюються опади, які не розчиняються. Додавання присадок може підвищити одні властивості, але сильно погіршити інші, тому що порушується збалансований склад, розроблений і перевірений виробником. Зміна складу моторного масла допускається тільки в необхідних ситуаціях.